Deze afkorting staat voor Tyre Pressure Monitoring System.
Met het systeem wordt de druk in een band gecontroleerd.
Wanneer de band onder een bepaald minimum niveau komt, wordt er een alarmsignaal gegeven via een signaal op het dashboard.
Meestal gebeurt dit als de band 20% minder druk heeft.
Europese Wetgeving is in november 2012 van kracht geworden dat nieuw ontwikkelde auto’s van TPMS voorzien moeten zijn.
Vanaf november 2014 moeten alle nieuw verkochte auto’s uitgerust zijn met dit systeem.
Vanaf januari 2015 zal een voertuig afgekeurd worden als het TPMS systeem niet werkt.
Er zijn twee verschillende soorten TPMS systemen, indirect en direct.
Indirecte systemen maken geen gebruik maken van druksensoren, maar maken een berekening op basis van de omtreksnelheid, diameter en / of hoogteverhouding van een band.
Een direct TPMS systeem maakt wel gebruik van een druksensor in de band.
Om onderspanning te voorkomen of aan te pakken heeft indirect TPMS dus geen enkele zin. Sterker nog, het is misleidend omdat veel mensen nu niet meer naar de banden en de bandenspanning kijken, omdat ze geen signaal krijgen dat het niet in orde is. 20% onderspanning is echt fors, ruim 0,5 bar. Nog afgezien van de instelling en de afwijking heeft het systeem nog een grote structurele fout waar helaas weinig aandacht voor wordt gegeven. De sensoren die de spanning meten, zijn niet nauwkeurig en meten ook vaak met een grote afwijking de spanning.
Kortom, meetfout op systeemfout, maakt dat het een waardeloos instrument is om onderspanning te voorkomen. Sterker nog, het bevordert ongewenst het rijden met te lage spanning juist.
Het indirecte systeem is helemaal ontoereikend en geeft hooguit een schatting van de druk en eventueel een onderspanning.
Verkeersveiligheid
Enige voordeel is dat een direct TPMS de berijder actief waarschuwt indien de druk tijdens het rijden plotseling afneemt; er is een lekke band.
De automobilist kan dan wellicht net wat eerder dan die dat zelf voelt of merkt, de auto veilig tot stilstand brengen op de vluchtstrook, of elders.
Het indirecte systeem zal een lekke band pas opmerken als dat te laat is…… er zit immers een vertraging in het doorgeven van de indirecte berekeningen en tegen de tijd dat een indirect systeem doorheeft dat de band lek is geraakt tijdens het rijden, heb je dat zelf al gemerkt, hopelijk op tijd om een ongeluk en schade te voorkomen.
Sensoren
Wij leveren en programmeren sensoren van HUF. Door deze te "klonen" hoeft er geen aanpassing aan de software van de auto gedaan te worden. Zo kunnen we bijvoorbeeld een winterset voorzien van "dezelfde" sensoren als de zomerset.